Yoga nidra

Balans

yoga nidra = slaap yoga


De 4 stadia van slaap & realiteit. Een typische slaapcyclus duurt c.a. 1,5 uur, en herhaalt zich 5 á 6 x per nacht.

  1. Jagrut: staat van wakker zijn. Gebruik van logica, beslissingen maken, wilskracht, bewust zijn, redenering. = Beta golven van het brein. (5 minuten)
  2. Svapna: Staat van dromen. Hoger bewustzijn, meestal zijn we niet bewust in deze staat, we zijn niet bij bewust zijn en ons onderbewuste geniet in deze staat. = fluctuatie tussen Alpha & Theta golven van het brein. (5-7 minuten) à Rapid-Eye-Movement vind hier plaats.
  3. Shushupti: Diepe slaap. Zonder te dromen. Diepe zeer regeneratieve slaap. Ook je immuunsysteem herstelt zich hier = Delta golven van het brein. (10-15 minuten)
  4. Turiya: Samadi*; geen bewustzijn van het oog, een moment van geen zelf. (meeste mensen ervaren dit stadia voor maar 30 seconden, ervaren yogis kunnen deze staat van zijn verlengen tot 30 minuten) *vindt altijd plaats vóór middernacht.

3.  Shushupti: 1 uur

2.   Svapna: de rest van de overgebleven cyclus.

* Samadi is een staat van dualiteit. Zelfrealisatie. Herontdekking van je ware zelf. Overtreffend. Ultieme goal van Yoga.

Frequentie van hersengolven bij een volwassen persoon per staat.

Tip: Een 5 minuten meditatie gericht op je derde oog, voor het slapen gaan, helpt je jouw energie naar boven te brengen en je level van bewust zijn uit te breiden voor je slaap.


Met yoga nidra kan je de chakra’s in balans brengen door de prana flow, oftewel de levensenergie in flow, via 2 belangrijke nadis (adem-energiebanen) te laten gaan. Ida is de linker nadi, welke het parasympatische zenuwstelsel activeert en je interne passieve systeem bevordert (zoals intuïtie). Pingala is de rechter nadi, welke het sympathische zenuwstelsel activeert en je externe actieve wereld bevordert (zoals beredenering). Wanneer de nadi’s “Ida” (links) & “pingala” (rechts) in balans zijn, wordt de centrale nadi (sumshuma) geactiveerd. Dat betekend dat je echte balans ervaart van binnenuit. Je chakra’s zijn dan in balans en je centrale zenuwstelsel hangt hiermee samen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-9.png
chakra’s & de 3 belangrijkste nadi’s

You are the only one that can really work on yourself


Yoga Nidra heeft een enorm positief effect op lichaam en geest, doordat het direct effect heeft op onze hypofyse (de kleinste maar meest belangrijke klier die het hele endocriene zenuwstelsel aanstuurt). Yoga nidra activeert en brengt de hypofyse namelijk weer terug in balans.


De hypofyse is verantwoordelijk voor veel verschillende functies zoals:

  • Spijsvertering
  • Lichaamstemperatuur
  • Seksuele functies
  • Emotionele en mentale toestanden
  • Cellulaire groei en ontwikkeling
  • Weefselherstel
  • Immuniteit

Daarnaast activeert en stimuleerd yoga nidra je 6e chakra “je derde oog”. Hierdoor zal je beter in staat zijn om je intuïtie te volgen maar ook versterkt het je mentale capaciteit en kracht en zorgt het voor diepere inzichten.

De voordelen van yoga Nidra

De lijst met de bewezen voordelen van yoga nidra is het daarom ook zeker waard om hier met jullie dieper op in te gaan. En om zelf een yoga nidra sessie te volgen. Hieronder vindt je nogmaals de voordelen.

  • Kan je kwaliteit van slapen verbeteren en je voorzien van diepe ontspanning op fysiek, mentaal en emotioneel level.
  • Negatieve emoties als angst, stress en zorgen die het vitale lichaam uit putten worden significant gereduceerd, waardoor efficiënt werken en enthousiasme verbeterd.
  • Helpt bij het verlichten van stress en andere gezondheidskwalen als maagzweren, migraine, spijsverteringsstoornissen, astma, depressie, hypertensie en slapeloosheid.
  • Stimuleert je geheugen en verbeterd je leervermogen. Het verdiept de concentratie.
  • Kan gebruikt worden als preventieve en genezende therapie voor psychosomatische stoornissen.
  • Kan specifiek gebruikt worden om de beoefenaar (jij) aan te pakken en te ontdoen van slechte gewoonten en/of dwangstoornissen waaraan anders moeilijk te werken is.
  • Yoga Nidra zorgt ervoor dat iemand meer intuïtie ontvangt en diepe inzichten krijgt van het onderbewuste brein die zich via poëzie of artistieke potentie uit.
  • Door systematische oefening van yoga Nidra wordt spanning geleidelijk losgelaten (zowel in de spieren, emotioneel als mentaal).
  • Door Yoga Nidra leer je bewust de wereld van dromen binnen te gaan en te bewegen waar je wil in de astrale wereld.

De opdracht van vandaag is:

Beluister de begeleide yoga nidra sessie (je kan uit 2 verschillende sessies kiezen). Probeer hierbij bewust te zijn van de verschillende stadia van je slaapcyclus. Het is niet erg als je in slaap valt, maar probeer niet de omstandigheden na te bootsen die je hebt voor je nachtrust. (houd de kamer bijv. licht(er), en ga op de bank of een matje liggen ipv in bed). Wanneer je weinig nachtrust hebt gehad en je hebt hier de tijd voor, kan dit een extra boost aan de rest van je dag geven. Beluister beide yoga-nidra’s uiteindelijk om het verschil in effect te merken op jouw fysieke en mentale staat.

1 uur van diepe yoga nidra heeft hetzelfde effect als 4 uur slaap.

Post a comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *