hormoon-balans

Balans

Voeding heeft ook invloed op je hormonen; eet plantaardig



Welke geluks-hormonen hebben invloed op onze gemoedstoestand?

Er zijn naast de hormonen die je in je menstruele cyclus al voorbij hebt zien komen, nog een hoop meer hormonen die samen een balans kunnen vormen in je leven. Ik wil met name de “happiness hormones” benoemen. Dit zijn 4 belangrijke hormonen die je gevoel van geluk beïnvloeden. Een aantal van deze heb ik tussendoor al eens benoemd, maar ik wil ze hier ook nog even uitlichten. Hoe hoger deze hormoonlevels zijn hoe gelukkiger jij je voelt. Maar hoe kan je daar nou voor zorgen?

  1. Dopamine = de beloningschemicaliën
    • een taak volbrengen ↑ – geen uitdaging vanuit jezelf ↓
    • selfcare & voldoende nachtrust ↑ – wanneer je je passie niet leeft ↓
    • goed eten (nutritionele waarde) ↑ – Als je optimisme mist / negatief bent ↓
    • In beweging komen ↑
  2. Oxytocine = het knuffelhormoon
    • met jouw/een kindje spelen ↑ – te weinig sociaal contact ↓
    • hand vasthouden ↑ – agressie / boosheid ↓
    • knuffelen / strelen / zachte massage ↑ – negatieve gedachten ↓
    • complimenten geven ↑ – weinig tot geen vertrouwen hebben ↓
  3. serotonine = de stabiele factor
    • Mediteren ↑ – als je darmen slecht werken ↓
    • voedzaam eten (met eiwitten) ↑ – slecht / te weinig slaap ↓
    • Vitamine D van de zon ↑ – weinig sociaal contact ↓
    • wandelen in de natuur ↑ – wanneer je verdrietig bent ↓
  4. endorphine = de pijnstiller
    • Hardop lachen ↑ – als je geen doelen hebt ↓
    • essentiële oliën ↑ – wanneer je voornamelijk een zittend leven leidt ↓
    • pure chocolade (cacao) ↑ – bij een saaie houding/ weinig interesse ↓
    • sporten (intensief) ↑

De opdracht van vandaag is:

Wanneer je cravings hebt of enorm verlangen naar iets ongezonds, drink dan eerst een flink glas (lees 0,5 liter) water. Wacht vervolgens een kwartiertje en wanneer je dan nog steeds dat hongerige gevoel hebt, eet dan pas een klein portie van waar je zin in hebt. Let wel dat je dan ook daadwerkelijk maar een klein portie; een handje chips ipv een hele zak of 1 koekje ipv een heel pak koekjes enz.. Of nog beter kies daadwerkelijk voor iets gezonds, waar je lichaam in werkelijkheid naar vraagt.

Post a comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *