Nachtrust

Balans

Een avond-routine zorgt ervoor dat je brein zich kan voorbereiden op het slapen. Ideaal is 3 x 20 minuten aan te houden zoals in onderstaand voorbeeld.

  • 20 minuten = opruimen & lijstje maken voor morgen/ journalen (geen beeldscherm!) (om je hoofd leeg te maken en alvast een deel van je dag te verwerken)
  • 20 minuten = zelfzorg, wassen, maskertje, tanden poetsen, magnesium supplement (of spray) (zodat je in het moment bezig bent met liefde voor jezelf, en een vast ritueel toont aan je brein, zodat het een seintje krijgt van hé, ik kan me vast voorbereiden, deze dame gaat zo slapen)
  • 20 minuten = knuffelen, lezen, praten, meditatie, yoga nidra (geen telefoon of ander beeldscherm!) Een rust en liefdevol moment voor jezelf of met je partner, zonder de invloed van blauw licht , welke je bioritme een signaal geven dat het nog geen avond of nacht is, waardoor niet alleen je bioritme van slag raakt en dus niet meer zijn natuurlijke werking goed kan signaleren maar waardoor je ook een energieboost krijgt door minder aanmaak van melatonine (een slaap hormoon). En je raad het misschien al, wanneer dat slaaphormoon slaap je minder goed, en kan je vooral minder goed inslapen. Om diezelfde reden is het dan ook verstandig om ‘s avonds de lichten te dimmen.

Tip: Als je een betere nachtrust nodig hebt, eet dan een dadel , 2 uur voordat je gaat slapen.

Slaap is de beste meditatie

– Dalai Lama –


De opdracht van vandaag is:

Probeer voor jezelf verschillende avondroutines uit. En houd deze minimaal een week lang aan. Je mag hiervoor bovenstaand voorbeeld gebruiken, maar geef er gerust je eigen indeling of draai aan. Het is immers belangrijk dat het voor jou persoonlijk in je routine past, dat het natuurlijk aanvoelt (al kan dat in het begin best wel even wennen zijn dus houdt daar wel rekening mee), en dat jij het kan volhouden en achter de beweegredenen van je routine staat. Maak hierbij ook eventueel afspraken met je partner om het voor jullie samen gemakkelijker te maken. * weet dat het gemiddeld tot 12 weken kan duren voordat een routine daadwerkelijk is aangeleerd, of als gewoonte aanvoelt..

Post a comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *