Probiotica & prebiotica

voeding

gezonde darmen zijn blije darmen


PRO-biotica zijn de lichaamsondersteunende goede bacteriën die in je darmen leven en zijn essentieel voor je spijsvertering en immuunsysteem.

Producten die van nature probiotica bevatten zijn onder andere yoghurt, kefir, gefermenteerde groenten (o.a. zuurkool), miso, kombucha en cottage cheese.

Een goed probioticum bevat verschillende soorten levende micro-organismen, zoals:

  • Lactobacillen, waaronder de bekende Lactobacillus acidophilus en Lactobacillus paracasei.
  • Lactococcus lactis
  • Bifidobacteriën, zoals Bifidobacterium bifidum en Bifidobacterium lactis

Een probioticum met biotine (vitamine B8) heeft de voorkeur.

PRE-biotica is een verzamelnaam voor de ‘voeding’ voor die goede bacteriën in je darmen, zodat ze optimaal hun werk kunnen doen. Prebiotica stimuleren de groei van goede bacteriën in de darmen.

Prebiotica vind je in voornamelijke rauwe groenten en fruit (ja ook op dit gebied halen we de gezondheidsvoordelen uit plantaardige voeding 😉). Sommige gestoomde groenten bevatten nog steeds prebiotica. Voor de sterkste pre-biotica, waarmee je alle gunstige bacteriën en andere micro-organismen in de darmen voedt, eet je een kom vol bessen met rauwe honing (niet vegan!) toegevoegd.

Toegevoegde Prebiotica of voedingsvezels kan je herkennen op het etiket als:

  • Inuline
  • Arabinogalactanen
  • Fructo-oligo-sacchariden (FOS)
  • Resistent zetmeel


De opdracht van vandaag is:

Kies naast de andere opdrachten van afgelopen week ook eens voor rauwe groente  (dat mag ook in een smoothie of saus verwerkt worden), zodat je naast nog meer anti-oxidanten, ook natuurlijke pre-biotica binnen krijgt!

Post a comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *