Micro-nutriënten + sporenelementen

voeding

Vitaminen, mineralen

& sporen-elementen


De Poolse biochemicus Casimir Funk ontdekte in het begin van de vorige eeuw dat sommige stoffen die stikstof bevatten onmisbaar zijn om sommige ziekten te voorkomen (bijvoorbeeld beri-beri). Funk noemde deze stoffen vitaminen, een combinatie van het Latijn ‘vita’ dat ‘leven’ betekent en ‘amine’ voor het aanduiden van een stikstofbevattende stof. Pas later werd bekend dat niet alle vitaminen stikstof bevatten maar toen was de term al algemeen aanvaard.

In tegenstelling tot macronutriënten bevatten de meeste micronutriënten geen calorieën. Ze zijn er dus niet om je lichaam van energie te voorzien. Het zijn vitale voedingsstoffen die een belangrijke functie hebben bij de celdeling. Zo dragen ze bij aan de normale werking van je zenuwstelsel, en ondersteunen ze een normale energiebalans. 

Vitaminen worden ook wel essentiële micronutriënten genoemd, omdat ze dagelijks met de voeding moeten worden opgenomen voor het in stand houden van een optimale gezondheid en een normale groei en ontwikkeling.

Je kan vitamines opdelen in twee groepen:

  • water oplosbaar; (B-complex, C). Zijn gevoelig voor hitte, waardoor ze tijdens het bewaren of tijdens bereiding van voeding verloren gaan. Deze vitamines lossen op in het bloed en weefselvocht, waardoor ze niet lang in het lichaam kunnen worden opgeslagen.
  • Vet oplosbaar; (A, D, E, K). Minder kwetsbaar dan de water oplosbare varianten, maar kunnen wel gevoelig zijn voor licht en lucht. Deze vitamines worden opgeslagen in de lever en in het vetweefsel.

Met name het vitamine B-complex (wateroplosbaar) is een zeer belangrijk component in vele processen voor een gebalanceerd lichaam. Deze vitamine-reeks zorgen dan ook voor fysieke en mentale gezondheid.

Van iedere natuurlijke vitamine bestaat een synthetische variant, maar de werking is niet helemaal hetzelfde vergeleken met de natuurlijke vitamine. Steeds meer wordt bekend dat het lichaam de natuurlijke vorm beter herkent en kan inbouwen.

Hieronder een overzicht waar je de vitaminen, mineralen en sporenelementen in terug kan vinden, wat de volledige benaming is en waar de voedingsstof aan bijdraagt. Ook kan je hierin terugvinden wat de symptomen / klachten zijn bij een tekort aan dat specifieke micro-nutriënt. De paars gearceerde vitaminen/ mineralen bevatten wetenschappelijk bewezen veel anti-oxidanten.


De opdracht van vandaag is:

Bekijk bovenstaande cheat-sheet waarin je de vitamines, mineralen en sporenelementen kan terug vinden. markeer vervolgens de voedingsmiddelen die je regelmatig eet, of die je lekker vindt. Ga na of je in één maaltijd, of meerdere maaltijden op één dag voldoende variatie hebt in voedingsstoffen. Probeer dus echt uit elke regel in ieder geval 1 product te markeren.

  • Heb je deze gemarkeerd met als doel om dit meer te gaan eten? maak dan bijvoorbeeld een lijstje voor jezelf van de producten die je in combinatie met elkaar bijvoorbeeld goed zou kunnen eten voor de meeste afwisseling van voedingsstoffen. Of misschien vindt je het fijn om alle groentes/ fruit op te schrijven waar je vervolgens uit kan kiezen? Probeer vooral wat bij jouw past.
  • Heb je na het markeren totaal geen behoefte om hier verder mee aan de slag te gaan, dan is dat ook prima, onthoudt dan vooral dat hoe meer kleur op je boord, per maaltijd dus, hoe beter!

Post a comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *