Bewegingsapparaat ( in onbalans)

Balans

Wat ik aanbeveel voor beweging is het volgende:

  • Dagelijks minimaal 60 minuten licht bewegen. (wandelen, maar ook boodschappen doen, met de kinderen spelen of schoon maken valt hieronder)
  • Minimaal 3 x per week 30 minuten intensief sporten (kies hierin dus ook zeker wat je leuk vindt) en probeer daarbij af te wisselen qua vorm, zoals conditie, kracht, flexibiliteit of intensiteit.
  • Minimaal dagelijks 15 minuten aan mindfulness, of bewegende ontspanning. (denk aan ontspannende yoga (yin, nidra, kundalini, restorative), bewegingstherapie zoals wandelen. Voeg daar ook nog meditatie aan toe (vindt hierin je eigen tijdsbestek, hoe langer en bewuster jij ermee bezig bent, hoe groter het effect zal zijn.

Zorg daarbij dat het een gewoonte wordt om te sporten, te bewegen maar ook om te ontspannen! want deze wordt vaak vergeten maar is net zo belangrijk!

Je lichaam in onbalans kan met meerdere factoren te maken hebben.

Ook je fysieke lichaam kan dus in een staat van onbalans zijn. Doordat jouw lichaam in connectie staat met jouw brein, hoeft het niet zo te zijn dat jouw lichaam in onbalans is door te weinig beweging of door verkeerde voeding.

Je mindset speelt dus ook hierin een grote rol!

Of je nou wil af vallen, aankomen, of misschien meer spiermassa of energie zou willen, het start allemaal bij jou gedachten, overtuigingen en intrinsieke motivatie. Waarbij je daarnaast ook nog eens bewust in het moment bent en naar jouw lichaam kan luisteren..


De opdracht van vandaag is:

Neem jouw beweginsactiviteiten eens onder de loep. Dit komt echt niet tot op de minuut. Schrijf op wat je nu aan beweging doet, wat je doel is (na deze informatie) en ga vervolgens naar dat doel toe werken. Houdt eens bij wat je op een dag doet aan activiteiten

P.S. Je hebt veel verschillende handige apps voor het tracken van je gewoonten, en dus ook jouw activiteiten / hoeveelheid beweging.

(ik gebruik zelf bellabeat, een wellness app wwaarin je naast je activiteiten ook je waterintake en vitamine suppletie, mindfullness/ meditatiemomenten en je mood/ symptomen behorende bij je menstruatiecyclus kan invullen. (ook zonder tracker handmatig in te voeren))

Post a comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *